MusicPlayer

Monday, August 18, 2014

Magnet Jodoh

Bismillahirrahmanirrahim..

Hajat di hati mahu berkongsi sedikit ilmu dari Rancangan Tanyalah Ustazah, sudah sekian lama, dari bulan puasa. Sekarang baru tertunai. Huhu~
Saya tidak mengikuti rancangan tersebut dari awal ia ditanyangkan. Masuk di tengah jalan gitu.. Ada yg saya edit dan describe menggunakan ayat sendiri saja. 
Magnet Jodoh, Ustazah Siti Nor Bahyah

MAGNET JODOH

∅ Surah At-Tahrim:11

Yang bermaksud,
"Dan Allah membuat perumpaan bagi orang2 yang beriman, isteri Firaun, ketika dia berkata; Ya Tuhanku, bangunkanlah untukku sebuah rumah di sisiMu dlm syurga dan selamatkanlah aku dari Firaun danmperbuatannya, dan selamatkanlah aku dari kaum zalim."

Tiada apa pun musibah yg menimpa kita melainkan diampunkan dosa kita walaupun terkena duri -hadis riwayat bukhari.

Hendakkan sesuatu bukan datang bergolek. Pasti didahului dengan kesusahan, sama halnya dengan jodoh kita.

Bagaimana memilih jodoh? Dan bagaimana mahu menarik magnet jodoh?

Berikut tips nya..

1) Semestinya lakukan solat Istikharah untuk memilih sesuatu yg meragukan, jika kita mempunyai pilihan. Jawapan daripada istikharah ada 4 bentuk iaitu:

  √ ketenangan hati.
Kita merasa tenang dan gembira apabila bersama si dia. Berbincang rasa senang dn selesa, pendek kata rasa senang saja hati. Eh, kalau dengan mamat tu rasa mcm.. Hmm.. Serabut btl lah, apa lg dia nak ni..
Haa, mungkin petunjuk.

  √ Kecenderungan hati.
Ianya apabila hati kita lebih cenderung untuk memilih si dia atau si polan dan seterusnya.

  √ ilham

  √ mimpi.
Tidak semua dari kita mendapat mimpi. Ada syaratnya, kena minta dengan sungguh2. Minta pada Allah jika si dia yg terbaik, tunjukkan lah mimpi, mimpi yg baik2 seperti air yg mendamaikan dan sebagainya. Allah ingin kita meminta dan merayu padaNya..

Daripada kebahagiaan anak Adam adalah mereka yg suka beristikharah, yg redha dengan ketentuan Allah. Daripada kebinasaan anak Adam adalah mereka yg tidak beristikharah, tidak puas hati dengan ketentuan Allah. [Hadis]

2) Cinta sejati adalah cinta dari Allah.

Oleh itu jagalah batas pergaulan antara kamu dan si dia, kalau dekat jarak2 kan, jika tersilap maka perbetulkan, peliharalah cintamu. Minta lah restu dari ibubapa serta mohon petunjuk dari Allah. Semoga dia adalah yang terbaik.

3) Boleh juga diamalkan doa dari surah Al-Anbiya:89, agar lebih mudah menarik jodoh.

"Ya Tuhanku, janganlah Engkau biarkan aku hidup seorang diri (tanpa keturunan) dan Engkaulah ahli waris terbaik"

4) Lakukan solat hajat bersungguh-sungguh. Selepas slt hajat, doa lah agar dikurniakan jodoh yang baik, anak yg soleh/ah, rezeki yang halal dan baik dan sebagainya mengikut apa yg kamu inginkan.

Bagaimana menarik magnet jodoh?

1) Baiki hubungan dgn Allah, hubungan dgn ibubapa.
2) Perbaiki diri sendiri, setiap dari kita tidak lepas dari silap dan salah, perbetulkan, bertaubat.
3) Mohon ibubpa doakan, kerana doa ibu terutamanya begitu mudah sampai kepadaNya.
4) kena suka tolong orang, apabila kita tolong orang, orang akan mendoakan kita.
5) Sucikan hati kita.
6) Lain2 nya; Lakukan solat hajat, puasa hajat, jika dapat minta alim ulama doakan untuk kita, jangan lupa diri sendiri pun kena doa, minta lah padaNya, solat istikharah, dan paling penting jgn putus asa.

Tips Doa agar dicampakkn rasa syg pd seseorg, semestinya setelah beristikharah, agar dimudahkn urusan perkahwinan, semoga serasi, iaitu surah Taha:39, surah Yusuf:4.

Adakah si dia jodoh kita? Jodoh yang serasi?

Berikut tanda-tandanya..

1) Merasa bahagia, seronok dengannya, boleh bertoleransi dgn nya walaupun berbeza sikap, rasa tenang dgn nya dan bila dah kahwin pun tetap rasa tenang dengannya.

2) Selalu ada di sisi kita di saat2 kita perlukan. Bukan maksud sentiasa berkepit tepi kita ya, contohnya jika kita ada masalah atau memerlukan bantuan dan sebagainya, si dia ada membantu, menenangkan, dan sebagainya. Bak kata lagu, 'kau ada dsetiap jatuh ku bla3'.

3) Rasa selamat disisinya.

4) Dan akhirnya perkahwinan dengan nya mendekatkan kita dgn Allah, ketawa dan menangis bersama.

Kita sendiri yg tahu hati kita, apa yg kita rasa, mungkin orang kata si A lebih serasi dengan kita, tetapi diri sendiri lebih mengetahuinya.. :)

Memilih si dia..

Ya, pilih jodoh yg baik, mmg kena pilih, iaitu yang boleh beri kebahagiaan didunia dan akhirat buatmu.

Pilihan dibuat atas 4 perkara; kerana hartanya,keturunannya, kecantikannya, dan agamanya.

Baik lelaki mahupun wanita, pilihlah si dia dengan mengutamakan Agamanya, kemudian lihatlah keturunannya- lihatlah bagaimana keluarganya dari golongan yg dihormati? Yg porak peranda? Atau yg bagaimana pilihanmu, kemudian kecantikannya-cukup bagimu sedap mata memandang, cantik itu subjektif dan kecantikan semakin lama makin hilang, akhir sekali pada hartanya- bonus buatmu jika si dia dari keluarga berada.

Golongan yang Allah akan tolong iaitu;
1) Orang yang berjuang di jalan Allah.
2) Hamba yang mencari tebusan untuk menebus dirinya.
3) Lelaki dan wanita yang berkahwin untuk menjaga kesucian diri.

Semoga Allah mempermudahkan urusan kita semua. Insya Allah. ;)

1 comment:

  1. Perkenalkan, saya dari tim kumpulbagi. Saya ingin tau, apakah kiranya anda berencana untuk mengoleksi files menggunakan hosting yang baru?
    Jika ya, silahkan kunjungi website ini www.kumpulbagi.com untuk info selengkapnya.

    Di sana anda bisa dengan bebas share dan mendowload foto-foto keluarga dan trip, music, video, resepi dalam jumlah dan waktu yang tidak terbatas, setelah registrasi terlebih dahulu. Gratis :)

    ReplyDelete