MusicPlayer

Wednesday, June 15, 2011

Wanita Dan Air Mata

Salam, sahabat..

Allah menciptakan wanita dengan 9 perasaan dan 1 akal, mereka selalu mengutamakan perasaannya ketika hadapi sebuah permasalahan, Itulah kenapa perasaan seorang wanita sangat peka.

Tidak hairanlah ketika perasaannya sedang galau air matanya pun tertumpah, bukan kerana cenggeng tetapi dengan air mata itulah ia meluahkan segala rasa yang ada di dadanya, beban kehidupannya dan permasalahan yang dihadapinya.

Kenapa Allah menciptakan wanita begitu utama, diberikan sebuah bahu yang begitu kukuh menahan beban dunia dan isinya dan dijadikan bahu itu begitu nyaman dan menenangkan ketika harus menopang kepala bayi yang sedang tertidur.

Allah ciptakan wanita dengan kekuatan untuk bertahan ketika yang lain menyerah dan putus asa pada keadaan kerana mereka yakin akan sebuah harapan.


DiciptakanNya wanita begitu sabar hadapi cercaan dari bayi yang dilahirkannya dari rahim, Allah berikan mereka kesabaran untuk selalu memberikan perhatian dan kasih sayang pada keluargannya walau dirinya letih tetapi tetap berjuang tanpa kenal lelah dan kadang menahan sakit namun tidak pernah berkeluh kesah.

Cinta yang diberikan kepada putera puterinya tak terbatas malah hanya tulus memberi dan tidakk pernah mengharap kembali. walau kadang mereka disakiti dan dicaci maki, namun setiap saat dan keadaan, mereka begitu bererti, tidak pernah sakit hati walau hatinya sering kali dilukai. Diberikannya selalu kehangatan pada buah hati dengan belaian lembutnya yang nyaman malah menidurkan.

Wanita sebagai pemberi semangat dan kekuatan untuk membimbing suami ketika menghadapi saat-saat sukar, bukankah wanita dicipta dari tulang rusuk lelaki dan Bukankah tugas sebuah tulang rusuk adalah untuk melindungi jantung dan hati agar ia selalu aman dan tidak terkoyak?

Satu kekhususan yang Allah berikan pada wanita, AIR MATA.. kerana dengan air matalah wanita bisa menumpahkan perasaannya saat mereka memerlukannya, bukanlah satu kelemahan di sana ketika wanita menangis tetapi air mata itu adalah air mata kehidupan.

ketahuilah, Ibu (wanita) adalah sumber kekuatan sesebuah keluarga..

Doa perempuan lebih mudah dimakbulkan daripada lelaki kerana sifat penyayang yang lebih kuat daripada lelaki. Ketika ditanya kepada Rasulullah akan hal tersebut, jawab baginda, "Ibu lebih penyayang daripada bapa dan doa orang yang penyayang tidak akan sia-sia". (Al-Hadith)

Oleh kerana itulah wahai ikhwan, jangan kau siakan wanita. Ingatlah kalian juga dilahirkan dari rahim ibumu yang juga seorang wanita, jika kalian melukai hati wanita itu sama halnya kalian lukai hati ibumu.

Lelaki dan wanita itu masing-masing punya kelebihan dan kekurangan. Itulah sebabnya kita di jadikan supaya dapat melengkapi antara satu sama lain. Segala amalan yg kita lakukan tetap akan di balas walaupun sebesar zarah.

*cengeng=mudah menangis (org kata sikit2 nk nangis, nangis ajela, cengeng btl)

Ana: Semoga bermanfaat..

No comments:

Post a Comment