MusicPlayer

Wednesday, July 6, 2011

Haruskah Bertahan? Atau Melepaskan?


Hidup ini selalu berputar, tidak selamanya kita berada di bawah dengan kepedihan dan tidak selamanya kita di atas dengan segala kesenangan. ALLAH Maha Adil. Hanya Dia yang tahu mana yang terbaik untuk hamba-NYa.

Bukankah
"Boleh jadi kamu tidak menyenangi sesuatu padahal itu baik bagimu, dan boleh jadi kamu menyukai sesuatu padahal itu tidak baik bagimu. Allah mengetahui sedang kamu tidak."( Al-Baqarah: 216 )

Sahabatku, Ada perih disudut hati, ketika engkau menanggung segala yg kau alami. Setelah sekian lama kau bertahan, Setelah sekian lama kau memendam luka, Setelah sekian lama kau rendam nestapa, Rupanya Allah izinkan jua kau tempuhi jalan itu. Aku percaya, itu suatu "keputusan terakhir" yang terbaik untukmu...


Sahabatku, Ada hal yang tidak ingin kita lepaskan, orang-orang yang tidak ingin kita tinggalkan, tapi ada saatnya di mana kita harus berhenti mencintai seseorang bukan kerana orang itu berhenti mencintai kita, kerana kita menyedari bahawa orang itu akan lebih bahagia apabila kita melepaskannya...


* Kita tidak ingin melepaskan seseorang ketika kebahagiaan kita sangat bergantung pada orang itu.
* Kita tidak ingin melepaskan seseorang ketika kita merasa dia itu menarik, cantik, teristimewa jika dibandingkan dgn yang lain.
* Kita tidak ingin melepaskan seseorang ketika kita takut tidak dapat bertemu lagi yang sepertinya.
* Kita tidak ingin melepaskan seseorang ketika begitu banyak saat-saat indah senantiasa terbayang di benak kita.
* Kita tidak ingin melepaskan seseorang ketika hati kita berkata "Saya sangat mencintainya".

Ingatlah !!
Melepaskan bukanlah akhir dari dunia melainkan awal dari suatu kehidupan baru...

* Kita harus melepaskan seseorang kerana kebahagiaan kita tidak tergantung padanya.
* Kita harus melepaskan seseorang kerana kita menyedari yang menarik, yang cantik, yang istimewa belum tentu yang terbaik buat kita.
* Kita harus melepaskan seseorang kerana kita tahu jika Allah mengambil sesuatu, DIa telah sedia memberi yang lebih baik.
* Kita harus melepaskan seseorang ketika saat-saat indah hanyalah tinggal masa lalu.

* Kita harus melepaskan seseorang kerana kepala kita berkata "tidak ada lagi yang dapat dipertahankan".
* Kegagalan,kekecewaan bukanlah bererti kita tidak mencapai apa-apa, namun kita telah memahami sesuatu, Segala sesuatu itu ada waktunya, ada saat mempertahankan, ada saat melepaskan.

"Bukankah Kami telah melapangkan untukmu dadamu? dan Kami telah menghilangkan daripadamu bebanmu yang memberatkan punggungmu? Dan Kami tinggikan bagimu sebutan (nama) mu, Kerana sesungguhnya sesudah kesulitan itu ada kemudahan, Sesungguhnya sesudah kesulitan itu ada kemudahan, Maka apabila kamu telah selesai (dari sesuatu urusan), kerjakanlah dengan sungguh-sungguh (urusan) yang lain dan hanya kepada Rabbmulah hendaknya kamu berharap." (As-Syarh:1-8)

Seperti kata orang bijak...
Kadang Allah mempertemukan kita dengan orang yang tidak tepat sebelum mempertemukan kita dengan orang yang tepat supaya kita bersyukur akan kurnia NYA dan belajar daripadanya. Ada kalanya Allah ingin hambaNya semakin kuat dengan memberikan kasih sayangnya dengan memberikan ujian untuk hambaNya. Bukan kerana tidak sayang, tetapi kerana Allah begitu sayang kepada kita, agar kita semakin kuat.

Dan percayalah bahawa Allah telah mempersiapkan rencana terbaik untuk kita, Dan kita harus lebih bersabar lagi dan tentunya terus berikhtiar untuk menyambut rencanaNya yang pasti akan indah di saat yang tepat nanti
.

Semoga bermanfaat.


Ana: SEHB. Sakitnya bertahan, lebih pedih melepaskan...

No comments:

Post a Comment